כיבוס ביום שישי – סוגיית הגמרא
מבואר בגמרא (בבא קמא פב א): 'עשרה תקנות תיקן עזרא – שקורין במנחה בשבת. וקורין בשני ובחמישי. ודנין בשני ובחמישי. ומכבסים בחמישי בשבת. ואוכלין שום בערב שבת. ושתהא אשה משכמת ואופה. ושתהא אשה חוגרת בסינר. ושתהא אשה חופפת וטובלת. ושיהו רוכלין מחזירין בעיירות. ותיקן טבילה לבעלי קריין'. ובהמשך (שם): 'ושיהו מכבסין בחמישי בשבת – משום כבוד שבת'. ופירש רש"י (שם): ומכבסים – בגדיהם לכבוד שבת
כיבוס ביום שישי – דברי הראשונים
בפשטות, תקנת עזרא הייתה לכבס הבגדים קודם השבת משום כבוד שבת, כדי שיהיו הבגדים נקיים ומכובדים לכבוד שבת קודש. רק נקט ביום חמישי, משום שביום שישי בדרך כלל אין פנאי לכבס.
כן נראה מדברי הרמב"ם[1]: 'ומכבוד השבת שילבש כסות נקיה, ולא יהיה מלבוש החול כמלבוש השבת, ואם אין לו להחליף משלשל טליתו כדי שלא יהא מלבושו כמלבוש החול, ועזרא תיקן שיהו העם מכבסים בחמישי מפני כבוד השבת'.
וכן מבואר בדברי הרא"ש[2]: 'ושיהו מכבסים בחמישי בשבת מפני כבוד שבת ללבוש לבנים, ובערב שבת אין פנאי לכבס'. וכן מבואר בדברי הרבנו ירוחם[3]: 'ד' שיהו מכבסים בה' בשבת מפני כבוד השבת ללבוש לבנים'. וכן מבואר בדברי המאירי[4]: 'שיהו מכבסין בחמישי בשבת, לכבוד שבת. ולא ימתינו עד ערב שבת מפני שיניחו ערב שבת כולו לצרכי הכנת שבת. הרב המאירי ז"ל'. וכן כתבו הפוסקים[5].
אך יש שפירשו, שתקנת עזרא לכבס בחמישי משום כבוד שבת, הייתה שלא לכבס ביום שישי, כדי שלא יכבסו בערב שבת שיהיו פנויים לכבד את השבת.
כן כתב במגן אברהם[6] כתב: 'כבוד השבת. כלומר שלא יכבסו בערב שבת שיהיו פנויים לכבוד שבת'.
כיבוס ביום שישי – דברי הפוסקים
בשולחן ערוך[7] כתב בסתמא – מתקנת עזרא שיהיו מכבסים בגדים בחמישי בשבת, מפני כבוד השבת.
ובמשנה ברורה[8] הביא את שני הטעמים – מפני כבוד השבת – היינו כדי שיהיו לבנים לשבת. אבל לא בערב שבת, כדי שיהיו פנויים להתעסק בצרכי שבת. ולפי זה, צריך ליזהר שלא לילך בחלוק אחד כמה שבתות כדי שלא לעבור על תקנות עזרא.
כיבוס ביום שישי – הלכה למעשה
לכתחילה ראוי לכבס עד יום חמישי, ואולי אף ראוי לכבס ביום חמישי עצמו בדווקא לכבוד שבת קודש.
אך מותר בוודאי לכבס גם ביום שישי, משום שבימינו הטרחה מועטה בכיבוס.
—
[1] הלכות שבת פרק ל הלכה ג.
[2] בבא קמא פרק ז סימן יט.
[3] הובא בקובץ שיטות קמאי בבא קמא פב א.
[4] בבא קמא פב א. וכן בשיטה מקובצת שם.
[5] אליה רבה. מאמר מרדכי. צידה לדרך.
[6] ס"ק ג.
[7] סימן רמב סעיף א.
[8] סימן רמב ס"ק ה